سرویس جبران خسارت​

تعریف غرامت در باکسیت

در تعریف سنتی، پرداخت غرامت به معنی جبران تمام یا بخشی از خسارت مادی احتمالی وارده به مرسوله و یا محتویات آن است كه در جریان عملیات از مرحله قبول مرسوله تا هنگام تحویل آن به گیرنده اتفاق افتاده است. اما با توجه به خدمات جدید طراحی شده در شبکه و لزوم توجه به جنبه‌های دیگری از انتظارات مشتریان از جمله سرعت ارائه خدمات، در یک تعریف جامع غرامات را در خدمات باکسیت می‌توان به شرح زیر بیان نمود: 

هرگونه تعهدی که بر اساس قوانین و مقررات تعیین شده، در صورت عدم رعایت آن حقی را برای مشتریان مبنی بر جبران مادی خسارت احتمالی در چارچوب مقررات به‌وجود می‌آورد.

مصادیق غرامت در باکسیت

شرکت باکسیت برحسب تنوع خدمات خود سطوح مختلفی از تعهد پرداخت غرامت را برای مشتریان خود پیش‌بینی کرده که براساس طبقه‌بندی‌های مختلفی این خدمات ارائه می‌شود:

عبارت است از گم شدن یا ازبین‌رفتن مرسوله یا بخشی از محتویات آن در جریان عملیات. این موضوع تمامی مرسولاتی را شامل می‌شود که در سرویس‌های ثبتی قبول شده و مستندات قبول آن‌ها (قبض رسید، برگ ثبت، رسید الکترونیک و…) موجود و از آن طریق سرنوشت مرسوله قابل رهگیری باشد.

ایجاد هرگونه صدمه یا آسیب به محتوای مرسوله به نحوی که تمام یا بخشی از آن قابل استفاده نبوده یا برای برگشتن به حالت نخستین نیاز به تعمیر کلی یا جزیی داشته باشد. این موضوع نیز برای مرسولات قبول شده در سرویس های ثبتی تعریف می شود. با این حال چنانچه مرسوله ای در برنامه باکسیت قبول و محتوای آن در جریان عملیات دچار آسیب دیدگی شده باشد، جبران خسارت به‌وجودآمده در چارچوب مقررات سرویس قابل پیگیری است.

هرگونه تاخیر در قبول یا توزیع مرسوله در سرویس‌های ما که سرعت ارائه خدمت، مشخصه اصلی سرویس بوده و زمان ارائه خدمت در چارچوب مقررات تدوین شده است. مثل تعهد توزیع مرسوله تا روز بعد با مبدا یا مقصد تهران.

در سرویس‌هایی که موضوع آن ارائه خدمت در چارچوب قرارداد مشخص منعقد شده بین باکسیت با یک شرکت، موسسه یا سازمان دولتی یا خصوصی است، پرداخت غرامت تابع موارد توافق‌شده‌ای است که در متن قرارداد ذکر شده باشد. این موارد می‌تواند تابع مقررات عمومی غرامت یا فراتر از آن باشد. 

درصورت عدم ذکر مواد خاصی برای پرداخت غرامت در متن قرارداد، غرامت خدمات قراردادی در چارچوب غرامت تعیین شده در سرویس یا سرویس‌هایی است که قرارداد در بستر آن اجرا می‌شود.  درهرحال، پرداخت غرامت منوط به دریافت حق تعهد غرامت (عمومی یا اظهارشده) برای مرسولات است. 

تعهدات پرداخت غرامت

حسب تعهداتی که باکسیت در قبال مشتریان خود دارد و مطابق با خدماتی که مشتریان از باکسیت دریافت می‌کنند، سطوح مختلفی از تعهدات تعیین شده که بر آن اساس و مطابق شرایط تعریف شده به ذینفعان قابل پرداخت خواهد بود. مشتریان در هنگام دریافت خدمات باید نسبت به تعهدات پرداخت غرامت در سرویس مورد درخواست خود مطلع شوند. در زیر تعهدات پرداخت غرامت خدمات بر اساس طبقه بندی صورت گرفته آمده است.

لزوم توجه هرچه بیشتر به رضایت مشتریان و گسترش و اهمیت اعتماد مشتریان، شرکت باکسیت را بر آن داشت تا برخی از خدمات و مرسولات خود را تحت پوشش یک تعهد غرامت همگانی درآورد. 

«تعهد غرامت عمومی» هرگونه آسیب‌دیدگی محتوای مرسوله یا مفقود شدن تمام یا بخشی از آن را تا سقف قیمت مشخصی پوشش داده و درصورت بروز و احراز بی‌ترتیبی، خسارت ذینفع جبران می‌شود. شایان ذکر است برای این منظور فرستندگان در هنگام سپردن مرسولات خود به باجه‌های قبول علاوه بر نرخ مصوب در شرکت باکسیت، مبلغ ثابتی كه برای نامه‌ها و بسته‌ها متفاوت است را به عنوان حق تعهد غرامت پرداخت می‌نمایند.

فرستندگان براساس نیاز و علاقه و با توجه به ارزشمند بودن محتویات مرسوله خود از جمله برای ارسال اسناد و اشیای قیمتی، اوراق بهادار، وجه نقد و … در شرایطی که ارزش آن بیش از سقف تعیین شده در «تعهد غرامت  عمومی» باشد، می‌توانند از سرویس «تعهد غرامت با ارزش اظهار شده» که سقف تعهدات جبران خسارت آن بالاست، استفاده نمایند. حق تعهد غرامت در «ارزش اظهار شده» معادل درصدی از مبلغ تعیین شده از سوی مشتری است که محاسبه و از وی دریافت می‌شود. 

تعرفه تعهد غرامت عمومی و اظهار شده

مطابق آخرین تعرفه مصوب باکسیت تمامی مرسولات بدون دریافت وجهی تا مبلغ ده میلیون ریال مشمول تعهد غرامت عمومی هستند.

تعرفه تعهد غرامت اظهار شده برابر جدول ذیل می باشد:

غرامت با ارزش اظهار شده 

ارزش مرسوله (میلیون ریال)

10-30

30-50

50-70

70-100

100-150

150-200

هزینه (ریال)

50,000

80,000

120,000

170,000

250,000

350,000